Este un copil prea “stricător”!

Oare de câte ori nu am auzit la cineva această afirmație? Eu una o aud destul de des, în special la bunici la locurile de joacă, însă nici mamele nu fac excepție.

De multe ori etichetăm copilul ca fiind prea “stricător”, dar poate în spatele tendințelor lui de a strica ceva, se ascunde o anxietate, o frică, frustrări sau alte stări pe care părinţii ori nu le cunosc ori nu sunt pregătiți să le accepte. Copilul poate fi supărat pe un frate sau o soră şi doreşte să se manifeste într-un fel, să îşi descarce furia sau dacă vorbim de un copil mai mare, acesta poate chiar să se răzbune, stricând jucăria preferată a celui/celei ce l-a supărat.

Sursă foto: Ion Angelica

Un alt motiv este curiozitatea. Acel copil poate fi extrem de curios şi în dorinţa lui de a demonta o maşinuţă pentru a vedea ce are în interior şi ce o face să meargă singură, nu îşi va aminti cum să o monteze la loc.

Dar hai să încercăm să ne punem în “pantofii” copilului şi să vedem lumea prin ochii lui pentru câteva secunde.

“Tocmai ce am primit o jucărie nouă. Este un căţel care se mişcă singur. Wow! Ce cadou minunat! Ce îmi place cum latră şi se mişcă singur. Hopa! A căzut căţelul şi a ajuns cu lăbuţele în sus. Dar ce e asta? Aici a pus tati bateriile. Oare de aici se produce toată magia? Cum au făcut căţelul ăsta să latre?
(După 10 minute)
Opa! Cum fac să îi pun căţelului capul la loc? Şi bateriile, oare, aici intrau? De ce nu mai latră? Dar de ce mă cerţi? Eu am vrut să aflu cum face de latră. De ce nu mai latră? Îl faci, te rog, să latre?”

Nu ştiu sigur dacă exact aşa ar gândi un copil, însă sigur ar fi curios şi sigur mânat de curiozitate ar face multe lucruri cu care noi nu suntem mereu de acord. Mai ştiu sigur un lucru: copii nu trebuie certaţi şi etichetaţi ca fiind prea “stricători” doar pentru că îşi doresc să descopere, să învețe. Îi lăsăm de o parte pe copii mai mari care pot fi capabili de mici răutăți. Aceia au alte probleme. Eu mă refer la prichindeii care abia au început să meargă şi tot ce le iese în cale este bun de băgat în gură, de lovit cu piciorul, de aruncat pe jos, de trântit, iar lista continuă.

Cum poate înţelege un copil aşa mic că obiectele de pe masă cad pe jos şi se sparg, dacă el nu vede asta cu ochii lui şi dacă nu o face chiar el, de câteva ori bune, căci şi noi citim o poezie de vreo 10 ori până reuşim să o memorăm, nu?

Tot ce îmi doresc să spun este că trebuie să fim empatici şi să le explicăm copiilor la orice vârstă ce consecințe implică ceea ce doresc ei să facă. Spre exemplu, dacă un copil mic vrea să se joace cu un pahar de sticlă, i se va explica că dacă acesta va cădea, se va sparge şi va risca să se taie cu cioburile. Copii la orice vârstă au o mare capacitate de înţelegere, trebuie doar să avem răbdare cu ei şi să le dăm posibilitatea să vadă cu ochii lor ce se întâmplă dacă…

Un alt lucru care mă supără pe mine la etichetări, sunt sentimentele copilului. Să nu uităm cât de tare dureau cuvintele ce veneau către noi de la părinţii noştri, când eram la fel de mici. Suntem totul pentru ei, noi părinții, iar ei iau ca atare tot ce le spunem noi, inclusiv că sunt rău pentru că stric jucăria. Este rău să fi curios. Oare asta ne dorim? Eu zic să mai reflectăm puţin.

Lăsaţi, deci, copii să se dezvolte armonios, să descopere lumea, să mai strice şi jucării pentru a învăţa, pentru că fiecare etapă de dezvoltare are momentele ei: plăcute şi mai puţin plăcute. Nu uitaţi, însă, să ascundeţi obiectele periculoase precum forfecuţa de unghii, cuţitul de bucătărie sau bricheta de aprins aragazul. În rest, multă răbdare vă urez!

Voi, dragii mei, cum aţi manageriat această etapă?

Leave a Reply

